Информационна кампания на НАП "Къде е Бончето?"

Защо ми трябва касова бележка?

Касовата бележка е документ, който доказва сделката между търговеца и купувача при покупката на стоки и услуги. Ако нямате касова бележка, не можете да докажете покупката си. Когато търговецът не ви даде фискален бон, той не плаща данъци, на които разчитат здравеопазването, образованието

Кога се издава касова бележка?

Касовата бележка се издава при плащане в брой или с карта. Касова бележка не се издава, ако за услугата или стоката се плаща по банков път.

Какво губите, ако не поискате касова бележка?

  • Губите пари, ако не вземете касовата си бележка. Без фискален бон не можете да направите рекламация. 
  • Липсата на касова бележка може да доведе до непредвидени разходи за домакинството. Ако нямате касова бележка от покупка на стоки с гаранция, не можете да докажете, че търговецът ви дължи поправка или замяна на съответния продукт.
  • Има опасност да ви излъжат и да платите по-скъпо за стока или услуга.
  • Губите правото си да осъществявате граждански контрол върху отчитането на приходите. Когато не поискате касовата си бележка, търговците укриват приходи и не плащат данъци и осигуровки в републиканския бюджет. 

Какво печелите, които поискате касова бележка?

  • Честна конкуренция. Когато искате касова бележка, гарантирате лоялна конкуренция. Всеки има право на равен достъп до пазара, а неплащането на данъци и осигуровки от някои търговци им дава незаслужено предимство пред тези, които спазват правилата.
  • Намалява сивата икономика. Като искате касови бележки, вие помагате за намаляването на сивата икономика в България. Благодарение на своята активната гражданска позиция, всеки един от нас ще допринесе за пресичането на опити за данъчни измами и увеличаване на средствата в държавния бюджет.

Как да проверите истиснка ли е касовата бележка?

Уверете се, че касовата бележка е истинска като инсталирате мобилното приложение на НАП  и сканирайте QR код от бележката. Всички касови апарати в страната вече отпечатват фискални бонове с баркод, т.нар. QR код. Той съдържа информация за Вашата покупка и дава възможност да се провери истинността на бележката. Мобилното приложение на НАП е достъпна за устройсвтва с операционна система Android и iOS.

Какво да направите, ако не ви дадат касова бележка?

Може да подадете сигнал за неиздаване на касови бележки в търговски обекти в България на телефона на Информационния център на НАП  0700 18 700 или на на имейл адрес: [email protected]

 

„Къде е Бончето?“ е информационна кампания на НАП с цел насърчаване гражданите да изискват касови бележки при всяка покупка на стока и услуга.

На страницата  https://www.facebook.com/kasovbon обществеността ще бъде информирана за ползите  от изискването и съхранението на касовите бележки. В кампанията ще участват и много популярни личности, които ще споделят мотивите си защо винаги изискват фискални бонове и какви ползи им носи това. Инициативата ще продължи 12 месеца, а повече информация може да се види във „Фейсбук“ страницата й.  

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемам Отказ Повече информация